En vetenskaplig undersökning

Då jag i dagens läge jobbar på Apotek, har vi som jobbar där tydligt märkt av en trend. Trenden kallas Ricinolja! Ricinolja är en naturlig olja som främst används till laxering eller rektoskopi - dvs inte särskilt trevliga saker.
Vi har de senaste veckorna utökat försäljningen av ricinolja märkvärt till unga tjejer Inte för att rektoskopiundersökningar har skjutit i höjden hos unga flickor, utan för att det finns tydligen ett användningsområde till - Håret.

På fjortisbloggar och andra suspekta forum skrivs det otroligt mycket om detta fantastiska knep. En så kallad genväg till lång, friskt och tjockt hår. De skriver och berättar om " hur håret vanligtvis växer 1 cm i månaden och tack vare ricinolja växer håret ca 4-5 cm i månaden." För att poängtera detta ytterligare tar de även före och efter bilder.

Jag är källkritisk!

För det första vill jag nu påstå att det syns ingen som helst skillnad på en sådan bild. Det räcker med att luta nacken lite extra så lägger du lätt på några extra cm på håret. Att få tjockare hår, tar från det att håret bildas i hårsäcken tills det att det nått din "normallängd" vilket tar många månader. Och sist, i och med att man lägger olja i håret och inte bara bombarderar det med spray och plattång så bör det kännas mjukare.

Men nu är det så att jag sågar dessa tjejer på mina egna antagande. Då jag som tidigare nämnt jobbar på apotek har jag även fått ta del av en annan åsikt. Vissa inom apoteksbranchen påstår nämligen att ricinolja inte gör ett dugg för håret, utan att det istället kan orsaka håravfall! Och de poängterar att det finns ingen som helst vetenskaplig studie på att det skulle vara varken bra eller nyttigt för håret att hälla olja i det.

Min nyfikenhet har helt klart väckts. Finns det ingen studie som säger att det är bra, så finns det heller ingen studie som säger att det är dåligt? Men jag lägger heller ingen som helst trovärdighet i en fjortisblogg. Googla ricinolja och du får upp mängder av bloggar, men inte ett enda uttalande från vare sig hårsalong eller vetenskapsman.

Därför  tänker jag nu genomföra en alldeles egen undersökning. Jag tror varken det är bra eller dåligt, och då jag redan för tillfället tappar en del hår så har jag inget att förlora. Jag ska gå in i detta med ett öppet sinne och vad som sker. Vem vet jag kanske håller er uppdaterade på bloggen...eller inte ;)


Kommentarer
Postat av: Fröken iDA

Spännande! Innebär det att din blogg hädanefter kvalar in som fjortisblogg? ;-)) KRAM Hoppas oljan funkar.

2011-11-03 @ 06:57:09
URL: http://jagvillintevaratretti.blogg.se/
Postat av: Mimmi

Ja, en vetenskaplig fjortisblogg :D

2011-11-05 @ 19:04:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0