Yao Ming

Os invigningen i Peking 2008
9 årig kinesisk hjälte under jordbävningskatastrofen i Kina och självklart coola långa Yao Ming

Japp det kan inte hjälpas, jag har en ny idol! YAO MING!!! Killen är för sjutton 226 cm lång, och lufasar omkring på basketplanerna i Kina och USA.  Han är överlägset längst bland alla andra (sjukt långa) basketspelare, och är den enda som bara kan lägga ner bollen i korgen som förövrigt sitter på en höjd på ca 3 meter!! Killen har ca 1 miljard fans över hela världen, men främst i Kina och USA (och mig i Sverige förstås)

Idag spelades matchen mellan Kina och USA, och visst var förväntningarna höga på denna match men ingen kunde väl ana vilken supermatch det skulle bli.  Matchen slutade 70-101 till USA, men vilken uppvisning dom bjöd på. Tyvärr fick Yao Ming gå av planen i 4 period på grund av skada, men var minst sagt lika delaktig i matchen på bänken. Basket är tydligen stort i Kina, och denna match uppskatats ha setts av flera miljareder människor. Det är liksom inte varje dag som kineserna får spela mot sina stora rivaler USA på hemmaplan när hela världen ser på. 
Det som jag gillade mest med matchen (förutom Yao Ming) var den goa stämmningen som var på plan innan och även efter matchen. Spelarna gick runt och hälsade och småpratade med varandra som vilken skolidrotts match som helst. Jag skulle vilja se mer sånt i OS och sportvärlden över huvud taget! 



                             

Jag undrar hur en människa kan bli sååå stor, jag trodde kineser i allmenhet var ganska korta???  ;D
Den här killen är iaf ett undantag. Vad föder dom honom med??!!

Kramis

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0